Bezwaren van de heidenen en antwoorden van de apologeten
![]() |
Paulus op de Areopaag (1515, Raphael, bron: Wikimedia Commons) |
![]() |
Sint Johannes Chrysostomus (Hagia Sophia in Constantinopel, bron Wikimedia Commons) |
Quis autem bene gaudet, qui bonum non díligit unde gaudet?
Wie toch heeft echte blijdschap, als hij de bron van blijdschap, de Algoede, niet bemint?
(St. Augustinus, Verhandeling 87 over Johannes)
![]() |
Paulus op de Areopaag (1515, Raphael, bron: Wikimedia Commons) |
![]() |
Sint Johannes Chrysostomus (Hagia Sophia in Constantinopel, bron Wikimedia Commons) |
![]() |
Verrijzenis van Christus (16e eeuw, olie op hout, omgeving van Christoph Schwarz, bron: Wikimedia Commons) |
![]() |
De Herder (Catacomben van Priscilla, bron: Wikimedia Commons) |
![]() |
De filosoof (waarschijnlijk sint Paulus, bron Wikimedia Commons) |
![]() |
Drie jongelingen in de vuuroven (Catacomben van Priscilla, bron: Wikimedia Commons) |
![]() |
Noë in de Ark (catacombeschildering, bron: Wikimedia Commons) |
![]() |
St. Augustinus van Hippo en zijn moeder St. Monica (1846, Ary Scheffer bron: Wikimedia Commons) |
![]() |
Galenus (Pierre Roche Vigneron, bron Wikimedia Commons) |
![]() |
Sarcofaag uit Ostia Antica van C. Junius Euphodus en Metilla Acte met daarop een scene uit de mythe van Admetos en Alkestis. (161-170 na Chr.; bron Wikimedia Commons) |
![]() |
Sarcofaag met scenes van de ontvoering van Proserpina door Pluto (circa 2e eeuw na Chr.; bron Wikimedia Commons) |
Zo dat was me een week wel. Eerst drie drukke dagen op het werk, een overladen ledenvergadering van de RKJ (we zijn echt modern katholiek, een vergadercultuur van hier tot Tokio :p) en vervolgens een lekker lang weekend, de donderdag en vrijdag vrij. Niet echt om te luieren, maar wel om te genieten. De “13. Kölner Liturgische Tagung” in Herzogenrath met als thema “Priester und Meßopfer” stond op het programma: 100% genieten.
De lezing was interessant en humorvol. De vertaling werd en passant fantastisch verzorgd door een priester met een enorme bos wit haar (wiens naam ik vergeten ben... ). Hij wist hetgeen gezegd werd – en dat waren soms behoorlijk lange stukken betoog – telkens goed in het Duits samen te vatten, waarbij hij af en toe de neiging had zelf iets toe te voegen. Hetgeen tot opmerkingen leidde in de trant van “You are going ahead of me, I didn't mention women-priests, neither did I mention homosexuality” of “I didn't mention Westwood”. We kregen dus niet één maar twee lezingen voor de prijs van één! Hieronder volgt op basis van mijn aantekeningen aan samenvatting van de lezing.
De bisschop begon met zichzelf voor te stellen, hetgeen ik hierboven reeds heb samengevat. Hierop is nog aan te vullen dat hij getrouwd is met Judi, vader van vier kinderen en opa (aantal kleinkinderen weet ik niet meer). Vervolgens gaat het verder met het omschrijven van het Anglicanisme. De anglicanen zijn altijd een beetje schizofreen geweest: zowel katholiek als hervormd – waarbij op het ene moment het katholieke deel de overhand had en op het andere moment het hervormde. Het katholieke deel is eigenlijk vanaf en mede onder invloed van de Oxford beweging, waarbinnen kardinaal Newman een belangrijk figuur was, in opkomst geweest. Tot ongeveer 20 jaar geleden was er een sterke katholieke tendens binnen de Anglicaanse Kerk. Deze tendens heeft momenteel plaats gemaakt voor een sterk liberale stroming, waardoor de anglo-katholieke stroming steeds meer onder druk is komen te staan. Dit is de reden dat steeds meer behoudende anglicanen zich steeds minder thuis voelen in de Church of England.
Het dilemma waar deze groep Anglicanen mee worstelden, was dat tot voor kort men wel als individu katholiek kon worden maar niet als groep. Echter het ging hier om complete gemeenschappen ging die in zijn geheel, als gelovende en vierende entiteit, wilden overgaan. De vraag die de anglicanen aan Rome stelden was: “hoe kunnen wij katholiek worden”. In gesprekken, reeds in de tachtiger jaren, werd dit dilemma aan kardinaal Ratzinger – de huidige paus – voorgelegd, die er toen der tijd al veel begrip voor toonde. Met de apostolische constitutie “Anglicanorum Coetibus” heeft Paus Benedictus de mogelijkheid aan de anglicanen die dat wensen geboden om als gemeenschap toe te treden tot de Katholieke Kerk.
Een van de punten van aandacht was de time-table. De anglicanen hadden het liefst een korte, de katholieke bisschoppen een lange. De Paus heeft de moedige stap genomen door voor de korte te kiezen. Als eerste gaan de Anglicaanse gemeenschappen in Engeland over. De vijf bisschoppen (drie actieve en twee gepensioneerde) leggen eind december hun ambt in de Anglicaanse Kerk neer, op 1 of 2 januari worden ze in de Katholieke Kerk opgenomen om in februari tot priester gewijd te worden. Ze zullen niet tot bisschop worden gewijd omdat ze getrouwd zijn, en de katholieke kerk vanwege de oude overlevering aan de celibataire bisschop wil vasthouden. De gelovigen zullen met Aswoensdag de Anglicaanse Kerk verlaten en worden in de Goede Week in de Katholieke Kerk opgenomen. Waarschijnlijk zullen de priesters met Pinksteren tot Priester worden gewijd. Er is voor gekozen de priesters niet los van hun gemeenschap om te scholen, maar dat te doen door cursussen terwijl zij midden in hun gemeenschap blijven staan. De anglicanen in Australië, Amerika en Canada zullen kort daarop volgen. Dit betekent heel veel werk voor Rome. Vooral omdat voor iedereen de geloofsbrieven moeten worden gecontroleerd, en niet alleen van de gemeenschappen in Engeland, maar ook die van de rest van wereld. Met name voor de priesters is dit van belang; om ongelukken achteraf te voorkomen.
Dit is een dappere stap, zeker omdat er voor de gemeenschappen nog veel onzekerheden zijn. Zo is vaak nog onbekend of ze de kerkgebouwen kunnen blijven gebruiken. Hetgeen, omdat er een sterk gevoel voor “Sanctity of Place” als heel belangrijk wordt ondervonden. Op de ene locatie zal de locale Anglicaanse Bisschop coöperatief zijn, en de kerk beschikbaar blijven stellen, op andere plaatsen maken ze er nog liever een moskee van. Daarnaast zullen de bisschoppen en priesters hun salaris verliezen, hetgeen grote financiële onzekerheden met zich mee brengt. Nu zal je kunnen zeggen, wat doen jullie moeilijk, dat moet je er maar voor over hebben. Maar het gaat hier veelal om getrouwde mannen met een gezin. Zo een beslissing maken is makkelijker wanneer je alleen bent, dan wanneer je een gezin hebt die je moet onderhouden.
Zo is het niet verstandig een pas geverfd plafond af te plakken met schilderstape. Dat werkt niet, dan komt bij het verwijderen niet alleen de tape los, maar lokaal ook een paar lagen verf... Albastine is mijn vriend!
Hoestbuien tijdens het schilderen van het plafond geeft grappige bijeffecten... a.k.a. Marieke onder de witte verf.
Tape op ramen werkt goed, maar moet je wel direct na het schilderen verwijderen...
Tape voor delicate ondergrond klinkt goed... alleen moet het wel op je ondergrond blijven kleven anders klinkt het alleen maar goed maar is het in feite waardeloos...
Wanneer je je ramen niet afplakt, dan betekent dat heel veel lak op je ramen en een hoop krabwerk!
Plakplintjes moet voorzichtig en met beleid verwijderen... anders beschadig je je laminaat
Lakwerk kost veel tijd... heel veel tijd... vooral groen is een lastige kleur die niet in één keer dekt.
Plakplintjes plakken lijkt snel gedaan, maar wanneer je heel veel kleine hoekjes hebt dan wordt het een heidens karwei.
Je moet niet te veel Sint Mark gebruiken om je behang te ontvetten alvorens het te verven... dat levert alleen maar problemen op...
Wanneer je iets los schroeft dan bestaat altijd het risico dat er iets achter verborgen zit... zoals een maanlandschap met oude schroeven en gaten waar schroeven gezeten hebben... Albastine is nog steeds mijn vriend!
Het is belangrijk eerst al het lakwerk te doen en dan met de latex verder te gaan. Latex is relatief makkelijk van lakwerk te verwijderen, lak niet van latex.
Probeer wanneer je de plintjes lakt zo min mogelijk op de muur te kliederen. Je moet dit nadien allemaal overschilderen, en zeker donkere lak (lees donkerblauw) wil niet in één keer dekken.
Lijmresten van oude plakplintjes zijn een ramp om te verwijderen... vooral wanneer je het potje met verwijderspul omstoot en je naar het balkon moet vluchten omdat het een en ander wel heel vluchtig is...
Achter een boekenkast kan ook nog een verrassing zitten, zoals een slecht weggewerkte oude deur. Deze is weg te werken door er een plaat tegenaan te zetten.
Wanneer je je tijdens het verwijderen afvraagt waarom op bepaalde plaatsen de plakplintjes zo lomp zitten, zoals een dubbele rij of niet in verstek, dan kan de reden zijn dat het laminaat daar vrij lomp is verzaagd. Hetgeen wanneer je weer nieuwe plakplintjes gaat plakken een aantal uitdagende puzzels oplevert...
Let bij het aanschaffen van je meubels op de afmetingen. Ze moeten wel het huis in passen. Een massief eikenhouten tafel (die dus niet uit elkaar kan) is mooi, maar het had maar een millimeter gescheeld of hij had niet in de lift gepast!
Nauwkeurig werken is natuurlijk mooi maar kost ook heel veel tijd. Bedenk goed dat jij waarschijnlijk de enige bent die kleine oneffenheden ziet. Ze gaan op in het geheel en verdwijnen daar als het ware in... niemand ziet ze (behalve jij natuurlijk... maar dat is een goede oefening in nederigheid)!
Op een gegeven moment ga je tegen je gereedschap praten... pas dan op, misschien is het verstandig even pauze te nemen!
Een vlakschuurmachine is erg handig! Net zoals een paar schragen overigens.
Het is verstandig het etiket op de doos bij Ikea dubbel te checken...
Eigen initiatief bij het in elkaar zetten van Ikea meubelen is geen goed idee...
En ja, achteraf had het allemaal veel sneller gekund...
En de belangrijkste les: met vrienden klussen is veel leuker dan alleen klussen. En ook nog handiger, zeker wanneer je geen klus-ervaring hebt: ze behoeden je voor meer blunders (anders was de lijst hierboven wel tien keer zo lang geweest). Iedereen bedankt voor de hulp. Anders had ik er nu nog niet in gezeten!