vrijdag 16 maart 2007

Enkele gedachten over Sacramentum Caritatis - 2

Gisteren ben ik niet meer aan het lezen van Sacramentum Caritatis toegekomen. Dus pas vanavond weer verder gelezen en ik ben nu al weer een stukje verder en heb deel 1 uit. Het geheel moet ik zeker nog een keer helemaal doorlezen, en delen waarschijnlijk nog wat vaker. Een lezer van mijn blog (verhip die zijn er ook nog - nooit gedacht) heeft mij erop geattandeerd dat ik paragraaf 6 helemaal verkeerd begreep. Natuurlijk kan before (voor) ook 'betreffend' betekenen, en is het niet alleen een tijdsaanduiding. Had ik moeten weten. (Was waarschijnlijk te moe ;) ) Bedankt voor de uitleg! Wat een groot deel van de media met de Sacramentum Caritatis doet is een schande. Ze maken er een karikatuur van door haar te verworden tot enkele one-liners. Het document zelf is genuanceerd, en geeft uitleg bij haar standpunten. Zonder deze uitleg - die natuurlijk in de one-liners achterwege wordt gelaten - komt zij niet tot haar recht en wordt haar onrecht aangedaan. Het document draagt duidelijk het stempel van de huidige Paus: iedere iota is belangrijk, inclusief de voetnoten! Ik ga morgen weer verder lezen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten