woensdag 14 maart 2007

Enkele gedachten over Sacramentum Caritatis - 1

Ik heb nu het eerste deel tot en met paragraaf 16 gelezen. Sommigen zullen moeite hebben met paragraaf 3. Zelf wil ik deze paragraaf nog een keer bestuderen (en dan ook de Duitse en Franse vertaling er naast houden) voordat ik er verder op in ga. Ik denk dat voetnoot 6 voor een goed begrip van deze paragraaf zeer belangrijk is:
"I am referring here to the need for a hermeneutic of continuity also with regard to the correct interpretation of the liturgical development which followed the Second Vatican Council: cf. Benedict XVI, Adress to the Roman Curia (22 December 2005): AAS 98 (2006), 44-45."
Bij paragraaf 6 vraag ik me af wat er precies met "before the substancial change of bread ad wine into the body and blood of the lord", volgensmij moet hier after staan. Paragraaf 10 is zeer belangrijk voor een goed begrip van het zogenaamde maaltijd-karakter. Dat was het tot nu toe, meer volgt, maar nu ga ik slapen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten