woensdag 30 maart 2005

Schillebeeckx in 18 punten

uit: Katholieke Stemmen, december 1979, jaargang 8, nr. 12 1. S. is nooit tot officeel peritus (deskundige) van het Tweede Vaticaans concilie benoemd geweest, ondanks de aandrang bij de autoriteiten door het Nederlands Episcopaat en de Dominicanerorde uitgeoefend. Enig mogelijke reden: het wantrouwen dat men toen reeds in hem had en het ernstige dossier dat in wording was. 2. S. ontkent de leer van Trente over de totale verandering van brood en wijn in Christus’ Lichaam en Bloed, zeggende dat Trente’s “filosofie” niet meer van onze tijd is. Ook tegen hem was de encycliek Mysterium Fidei gericht. 3. Hij heeft in zijn Tijdschrift voor Theologie geschreven, dat hij sinds 1953 heeft bestreden dat Jezus God èn mens is en tegen de “verwarrende” formule dat de mens Jezus God is. “Sinds 1953 heb ik mij steeds verzet tegen de formule ‘Christus is God èn mens”’ (T.v.T. 1966, 275). Dit laatste heeft hem niet belet om te Nijmegen in 1958, toen hij tot magister in de theologie werd bevorderd door de Magister Generaal der Orde, kardinaal M. Browne, heiliger nagedachtenis, publiek de geloofsbelijdenis van Trente, de anti-modernisteneed en de belofte zich te houden aan de leer van St. Thomas (in zijn publiek doceren en schrijven), af te leggen. 4. In zijn boek over het huwelijk heeft hij een opvatting over anticonceptie verkondigd, die door de encycliek Humanae Vitae is afgewezen. 5. Hij heeft in 1966 samen met Schoonenberg en Hulsbosch een driekluik van artikelen geschreven over de H. Drievuldigheid waarin de leer van de Kerk van de kaart werd geveegd (uitdrukking gebruikt door Schoonenberg; zie Confrontatie 29-30, 34-48). 6. Hij was een der censoren, wellicht de belangrijkste, van de Nieuwe Katechismus en heeft mede het publiek protest der auteurs ondertekend dat zij de romeinse veranderingen en aanvullingen volledig afwijzen, dus àlle dwalingen tot de hunne maken. 7. Hij ontkent dat het gestorven lichaam van Jezus, na onbedorven te zijn gebleven, levend uit het graf is opgestaan, waarmee het kerkelijk dogma der verrijzenis wordt ontkend. 8. Hij ontkent de lichamelijke maagdelijkheid van Maria, resp. trekt dit geloofsdogma in twijfel. 9. Hij heeft te Beverwijk onlangs meegedaan aan wat een ‘eucharistieviering’ bedoelde te zijn, staan naast twee gehuwde priesters, waarvan er een zéker geëxcommuniceerd is (Oosterhuis) en twee dames. 10. Hij heeft op bovenstaande reünie van ‘basisgemeenten’ het woord gevoerd en de rebellie tegen het kerkelijk gezag gevoerd, door het opzettelijk overtreden van de meest ernstige wetten, te prijzen en aan te bevelen. 11. Hij heeft Paus Joannes Paulus II in de Groene Amsterdammer vegeleken met Hitler (“Zo is een Hitler ontstaan”). 12. Hij heeft de marxist Gutiérrez tot eredoctor van Nijmegen gemaakt, zonder dat daarvoor de vereiste goedkeuring van de H. Stoel was gevraag of verkregen. De goedkeuring was gegeven door kardinaal Willebrands en we willen maar aannemen dat die niet wist dat Rome goedkeuring moest verlenen (hij kent de romeinse gebruiken zo slecht). 13. Hij heeft in een interview, op grote schaal verspreid in een brochure der St. Willibrord Vereniging Maak één wat verdeeld is, (z.j., 1974?) gesproken over de “brutale identificatie ‘Jezus = God’ – daarmee heb ik grote moeite” (p. 10), “Wat ik volledig verloren heb, is de verbondenheid met het Vatikaan. Dat Vatikaan met zijn kongregaties als verlengstuikken van de paus.” (blz. 18). 14. S. heeft enige tijd geleden een brief geschreven aan minister van Agt, waarin hij hem heeft verweten, zijn opvatting omtrent abortus aan andere partijen op te leggen. Zoals bekend verfoeit de Minister-President de abortus, maar wil hij deze toch door een wet binnen zekere grenzen veroorloven en onder controle stellen. Wij zijn het hiermee volstrekt oneens en het is ook in strijd met de verklaring Persona Humana van de Congregatie voor de Geloofsleer. Maar Schillebeeckx vond wat van Agt wil doen nog te veel, hij wil zelfs dàt niet. 15. Schillebeeckx heeft in de maand November (1979) een door de Congregatie voor de Geloofsleer te Rome streng veroordeeld boek van een pater Pohier O.P., waarin de grondslagen van het chrstelijk geloof worden ontkend, en dat in het Nederaldns uitgegeven is door Gooi & Sticht, in een publieke persconferentie aangeboden en aangeprezen. Hij heeft hiermee het kerkelijk gezag bewust uitgedaagd. 16. Hij heeft zware kritiek op Sapentia Christiana, de nieuwe regeling voor theologische faculteiten. “Ik heb grote kritiek op de laatste uitspraken van de paus over de rol van theologen in de kerk” (Groene Amsterdammer, 31.10.79, p. 4). De theologen staan volgens hem niet in dienst van het Leergezag. 17. “In het vroegere Christusbeeld van de gestorven en verrezen Christus, werd heel de boodschap en levenspraxis van Jezus verzwegen” (Groene Amsterdammer, l.c.). Dit is een leugen, zoals S. heel goed weet. 18. In 1968 is het vertrouwelijke en daarom geheime dossier van S., dat in het archief van de Congregatie voor de Geloofsleer te Rome berust, voor hem uitgespioneerd. Er zijn zelfs fotokopieën gemaakt van zeer vertrouwelijke geheime stukken. deze zijn doorgegeven aan de pers, radio en TV en er is gebruik van gemaakt door S. – en anderen – om zijn tegenstanders publiek te treffen. In het boek Dossier Schillebeeckx van Richard Auwerda wordt het voorgesteld alsof de gegevens uit dit ‘dossier’ die in dit boek worden gebruikt alle stammen uit de stukken die Rahner officiëel in handen zijn gegeven, maar dit is onwaar. Verantwoordelijk voor deze valse voorstelling van zaken is ofwel Schillebeeckx, ofwel Auwerda, of beiden. Paus Paulus VI is bijzonder ontsteld geweest over deze spionage en heeft een onderzoek gelast, dat echter de dader(s) niet met zekerheid aan het licht heeft gebracht. Men ziet hieruit hoe S. geheime activiteiten (en wat voor) niet schuwt, terwijl hij ze aan anderen verwijt. vdPl.

2 opmerkingen:

  1. Anoniem10:21 a.m.

    Wat is in hemelsnaam de bedoeling van deze eenzijdige voorstelling van zaken? Een theoloog die in vrijheid van denken, zonder officiële veroordeling van Rome, zijn leven wijdt aan het zoekend geloven in God, mensgeworden in Christus, de mens nabij door Zijn Geest (want dàt probeert Schillebeeckx in taal van vandaag uit te drukken) verdient het niet om op dergelijke wijze aan de schandpaal van jouw onvrede met zijn methode te worden genageld. Je hoeft het niet met alles wat S. schreef eens te zijn, maar ga dan serieus met hem in debat. Jammer dat je ijver voor het geloof (zie je mooie verslagen over de WJD) je hier zo kort door de bocht doet gaan...

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Anoniem9:28 a.m.

    Als ik die stellingen hier lees, ben ik meer en meer van het gelijk van prof. dr. mag. Schillebeeckx overtuigd.
    Ik denk dat de schrijver en compilator nooit een werk in origineel van één van de grootste theologen van deze tijd gelezen heeft.

    BeantwoordenVerwijderen